Giftfri Halloween och maskerad

Posted on Updated on

De som känner mig väl vet att jag älskar både monster och bodypaint, och därför känner jag mig allra mest kreativ runt halloween. Men billigt ansiktssmink håller jag mig undan, särskilt när det kommer till barnen, eftersom de innehåller farliga kemikalier.

Förra året undersökte Naturskyddsföreningen halloweensmink från Buttericks och BR leksaker och fann att det innehöll allergiframkallande och hormonatörande ämnen, även de som är tillåtna för barn på 3 år och uppåt.

“7 av 10 av de undersökta produkterna från Buttericks innehåller misstänkt hormonstörande ämnen.”

“1 av de 6 undersökta produkterna från BR Leksaker, Zombie Make-up Set, innehöll ett misstänkt hormonstörande, men inga allergiframkallande ämnen.”

Även om färgerna inte innehåller gifter, så är det inte garanterat att tillverkningen är bra för miljön. Därför satsar jag på ekologiskt. I år köpte jag ekologiska ansiktsfärger gjort av lera från Kär o Lek, som var underbart att måla med. Två till tre lager behövdes, men trots att burkarna var små var de dryga. Dessutom kändes de inte stela på huden när de torkat. Ett stort plus var den plastfria förpackningen.

dsc_0078

Men som alltid så finns inte alla färger att tillgå och ibland vill en göra lite mer avancerade sminkningar. Därför är det toppen att mycket går att tillverka själv.

Genom åren har jag samlat på mig recept på hemmagjord bodypaint och annat som kan vara till hjälp för en mer giftfri målning. Självklart använder jag ekologiska produkter i den mån jag har tillgång till dem. Recepten är inte mina från början, men modifierar dem efter tycke.

Låtsasblod

Typ 1

Tjockt och kladdigt blod som inte stelnar.

0,5 dl ljus sirap
1 msk kakao
2 msk röd karamellfärg/tvålfärg (tvålfärg färgar inte av sig lika mycket som karamellfärg)
Maizena
droppar svart karamellfärg/tvålfärg efter tycke.

Typ 2
Blod som inte stelnar

0,75 dl sirap
1 dl mjöl
1/2 tsk röd karamellfärg/tvålfärg
Några droppar svart karamellfärg/ tvålfärg

Typ 3
Blod som stelnar

0,5 msk gelatinpulver
2 msk hett vatten
2 tsk röd karamellfärg/tvålfärg
1 tsk kakao
1 tsk ljus sirap

Använd värmetålig burk. Blanda och rör snabbt i gelatinpulvret tills du får en jämn smet. Blanda sedan i resten av ingredienserna.
Värm i micron i 5-6 sekunder

Låtsas hud

1dl vatten
1 dl gelatinpulver
1 dl glycerin

Hetta upp och blanda. Går att värma upp igen när det stelnat för mycket. Akta så ni inte bränner er.

Kroppsfärg/ansiktsfärg

Typ 1:
200 g vit blockchoklad
3 dl Vispgrädde (minst 27%)
½ dl rapsolja
Smält chokladen i “vattenbad”.
Låt chokladen vara kvar i vattenbadet och häll i grädden sakta och rör kraftigt hela tiden. Tillsätt oljan under omrörning.
Blandas i minst 10 minuter.
Lägg till önskad färg :

Svart: Soya
Röd,Grön,Blå,Gul: Karamellfärg/tvålfärg

Typ 2
1 dl Maizena
2 msk hudkräm
Några droppar kokosolja

färgning:

Svart: Soya
Röd,Grön,Blå,Gul: Karamellfärg/tvålfärg

Vi på Two Green Spirits önskar er en giftfri Halloween och hoppas att ni lyckas med sminkandet.

/Marina

Leave a Reply

