Ta ett miljövänligare flyg

Posted on Updated on

Under de senaste månaderna har jag lagt märke till att många av mina vänner och bekanta har rest utomlands – vissa av dem flera gånger bara i år. Kanske inte så konstigt med den regniga och kalla sommar som vi ändå haft. Men medan Facebook och Instagram fylls med bilder från varma stränder och gator fyllda med shopping, så funderar jag på om de har funderat kring den miljö- och klimatpåverkan som flygandet innebär.
Missförstå mig inte. Visst vill jag också ut och upptäcka världen, och jag dömer inte heller den som väljer att flyga, även om jag själv oftast håller mig till tåget, och även om jag bara har flugit två gånger i mitt liv, så kommer jag säkert att göra det igen. Det är faktiskt inte så att vi måste sluta flyga helt, men det kan vara bra att tänka efter lite när en väljer resmål.

Jag själv som miljömedveten resenär föredrar att göra medvetna val innan resan, så att jag under resan kan släppa så mycket ansvar som möjligt och bara njuta av min semester. Därför skrev jag inlägget “Turismens baksida” för att inte bara informera er läsare om vad vårt resande har för negativa effekter på miljö, klimat, lokalbefolkning, djur och ekosystem, utan även inspirera er att tänka efter vad som känns rätt och planera er resa därefter. Planerandet innan är ju dessutom halva nöjet och att dessutom kunna resa med gott samvete gör i alla fall mig gladare.

Som bekant är flyg ett av våra största miljöhot, då flygresor står för en tiondel av de totala svenska utsläppen (2013). Naturskyddsföreningen menar att en resa till Thailand för en enda person ger lika mycket utsläpp som en personbil ger under ett helt år (cirka två ton), vilket är lika mycket som en persons hela hållbara utsläppsutrymme för ett år.

Bevisligen stoppar inte denna fakta oss svenskar från att flyga, och inte på andra rika nationer heller för den delen. Glädjande nog finns det nu en funktion på flygresor.se (vi inte får betalt för att informera om detta) som gör det möjligt för dig att välja en mer miljövänlig flygresa.

Det är mer miljövänligt att resa med lågprisflyg – bolagen tar fler resenärer ombord vilket minskar koldioxidutsläppen per person.” Det visar en studie som har gjorts av Andreas Schennings och Joel Larsson vid KTH:s civilingenjör- och lärarprogram, som också är de som har gett resenärer möjligheten att välja flyg efter koldioxidutsläpp. Funktionen är baserad på antal resenärer per flyg och utesluter långa omvägar.

“Det visar sig dessutom att det är billigare att vara miljövänligare, så jag tror att fler kommer att göra ett bättre val nu.” säger Joel Larsson i ett pressmeddelande.

“Samtidigt är Andreas Schennings noga med att påpeka att flygresor är på inget sätt miljövänligt…– Ta tåget istället om du vill skona miljön, säger han.” skriver SVT.

Jag vill också rekommendera alla att inte ta flyget, åtminstone inte så ofta som vissa gör eller inrikes. Det finns många sätt att ta sig fram. Men om du ska flyga ta gärna hänsyn till vilken miljöpåverkan du ger. Bokar du din flygresa på något annat sätt än via flygresor.se så kan du även räkna ut din flygresas koldioxidutsläpp själv och klimatkompensera ditt flyg. Det är det minsta en kan göra om en inte vill sluta flyga.

 

//Marina

2 thoughts on “Ta ett miljövänligare flyg

    hallbarahandlingar said:
    September 4, 2016 at 8:15 am

    Tack för ett viktigt inlägg! Det är helt rätt att vi inte ska moralisera över varandras val, men samtidigt är svenskars slentrianmässiga flygresande ett stort problem. Ja, våra resvanor är knappast hållbara, varken ur ekologisk eller social synvinkel. Jag tror att många vet det, men väljer att blunda för fakta. Och “alla andra” unnar sig ju en eller flera utlandsresor med flyg varje år, så varför ska just jag avstå!? Fast i grund och botten önskar majoriteten egentligen ta mer ansvar för en hållbar utveckling. Det är lite som Paulus skriver i Romarbrevet 7:19: “Det goda som jag vill, det gör jag inte, men det onda som jag inte vill, det gör jag”.

      Caroline och Marina responded:
      September 7, 2016 at 12:14 pm

      Trevligt att inlägget uppskattades. Jag läste precis en artikel där en professor menade att vi inte kan påverka andra människor genom att ge dem information om hur miljön, klimat och människor påverkas negativt av våra val, utan att en skall gå runt det för att människor skall ändra sina vanor, och det är något jag har ansett länge. Däremot kan en inte sluta informera för det, för jag får ofta höra: “åh, det visste jag inte”. Så länge jag känner själv att jag vill ha mer information och får höra att jag vet något inte någon annan inte vet så kommer jag att fortsätta att informera. Däremot vill jag även motivera och inspirera så att människor verkligen vill ändra sina vanor, om än lite.

Leave a Reply

