Parabener

Posted on Updated on

Mitt mål att “kemikaliebanta” har lett till att jag sällan bär smink och jag använder inte heller särskilt många hudvårdsprodukter i mitt vardagsliv. Avkok från ekologiska tvättnötter fungerar utmärkt som schampo och ekologisk kokosnötsolja är bra för torr hud, två oumbärliga produkter som jag gärna använder mig av. På vintern blir det dock mycket extra fet hudkräm mot den torra vinterhyn och på sommaren en del solkräm. Och när jag väl köper schampo, balsam och hudkrämer, och en och en annan flaska badskum till barnen väljer jag i största möjliga mån såklart ekologiskt och/eller miljömärkt. Utbudet på miljö- och hälsovänliga produkter blir allt större och priset allt mer överkomligt, men både tillgänglighet och pris kan förbättras.

Gruppen parabener var en av anledningarna till att jag tidigt började fundera på vilka kemikalier som vi använder i vardagen. När jag hörde talas om att parabener kunde vara hormonstörande och att man hittat parabener i cancerbröstknölar, upptäckte jag parabener överallt i badrummet och har sedan dess läst ingredienserna på förpackningar. Idag finns det många produkter som är fria från parabener och produkter jag tidigare slopat har jag på senare tid lagt märke till inte längre innehåller dessa kemikalier.

Men vad är parabener och är de egentligen farliga? Parabener är ett samlingsnamn för parahydroxibensoesyra (eller 4-hydroxibensoesyra) och olika estrar av parahydroxibensoesyra, som är en grupp konserveringsmedel. Parabener används främst i smink, hudvård- och hygienprodukter, samt läkemedel. Det förekommer även i livsmedel där de är godkända som livsmedeltillsatser. Det som är gemensamt för parabenerna är den kemiska grundstrukturen bensoesyra som finns naturligt i växter. Förutom parabener är phenoxyethanol, sodium benzoate och potassium sorbate olika konserveringsmedel som används i hygienprodukter. Konserveringsmedel är nödvändigt för att förhindra mögel, bakterier och jäsning vilka annars medför en hälsorisk för användarna.

Nitton olika parabener finns på listan för tillåtna konserveringsmedel i kosmetika och hygienprodukter (ämneskod 12), vilken följer EU:s kosmetikadirektiv. Det handlar huvudsakligen om olika varianter av methylparaben, ethylparaben, propylparaben och butylparaben.

“…totalt får 0,8% parabener ingå i kosmetiska produkter och det får maximalt vara 0,4% av en enskild paraben….” skriver läkemedelsverket.

Men frågan är om parabener kan ha en negativ effekt på vår hälsa och på vår miljö. Parabener är en familj som anses ha låg risk för allergi jäntemot andra konserveringsmedel. Det har länge omtvistats om parabener har någon endokrin effekt, det vill säga om de orsakar hormonella rubbningar efter långvarig användning. En speciell expertgrupp inom EU arbetar kontinuerligt med att undersöka effekterna på det hormonella systemet. Methylparaben och ethylparaben anses idagsläget vara säkra att använda, däremot råder en osäkerhet när det kommer till propylparaben och butylparaben där reglerna förväntas justeras inom en snar framtid.

Läkemedelsverket ser inte att parabener skulle påverka vår miljö negativt, eftersom det ännu inte finns några belägg för det. Forskning visar att parabener bryts ner snabbt i våra reningsverk och i naturen till ämnen som inte orsakar hormonella rubbningar eller är skadliga för vår miljö. Förutom att sannolikheten är låg att de skulle lagras i miljön eller i organismer har de relativt låg “akut giftighet” för vattenlevande organismer. Därmot fortsätter läkemedelsverket att granska propylparaben och butylparaben som i Danmark är förbjudet i produkter för barn under 3 år. “Danmark arbetar för att motsvarande förslag skall införas även på EU-nivå. En strävan som Läkemedelsverkets enhet för Kosmetika- och Hygienprodukter stöder.”

Enligt studier kan propylparaben och butylparaben, som är två vanliga parabensorter, skada pojkars och mäns fertilitet och motverka testosteronproduktionen.” Annika Hanberg, professor i toxikologi vid institutet för miljömedicin på Karolinska Institutet menar att underlaget för riskbedömningar har brister och varnar för att parabenerna har egenskaper att störa hormoner som till exempel östrogen, vilka kan ge permanenta konsekvenser om man stör den normala utvecklingen av hjärnan eller könsorganen i tidig ålder.

Det finns många olika parabener och risk­erna med dem är väldigt olika. Bra Miljöval har tidigare godkänt metylparaben, etylparaben och propylparaben eftersom de klarat kraven i kriterierna. Men i och med att nya studier visar på att även de kan orsaka hormonstörningar har Naturskyddsföreningen beslutat att ta bort parabener i alla produkter märkta med Bra Miljöval under 2010.”

Vi tycker att man måste vidta åtgärder och införa förbud mot parabener, även om all kunskap just nu inte finns tillgänglig. En stor del av befolkningen exponeras för parabener, och då måste vi vara försiktiga, säger Markus Johansson, sakkunnig i miljögiftsfrågor på Naturskyddsföreningen…

Eftersom det råder delade meningar om parabeners effekter på hälsa och miljö gör man nog bäst i att undvika dem tills ett förbud är här, om inte annat för att motverka cocktaileffekten (läs mer om cocktaileffekten i tidigare inlägg) och frågan är vad för konsekvenser andra konserveringsmedel har. För visst är det bäst att göra sina egna spa-produkter så man vet vad de innehåller.

Personligen skulle jag vilja att ha tips på ekologiska extra feta krämer och gärna någon solkräm inför sommaren. Vilken är ditt favoritmärke när det kommer till ekologisk hudvård? Har du en speciell ekokräm du är förtjust i eller ett inköps ställe för miljövänliga produkter du vill rekomendera? Eller kanske har ni skapat er egen lilla hudkräm och vill dela med er av receptet? Kommentera gärna! Vi är här för att inspirera och inspireras!

/ Marina

7 thoughts on “Parabener

    Maria said:
    February 4, 2014 at 11:15 am

    När jag var i Jordanien i november skippade jag solkräm och smorde in mig med en bit kakaofett och solade inte så intensivt. Det var första gången på flera år som jag inte fick soleksem. Till vardags använder jag mandelolja som dagkräm/nattkräm och för att ta bort smink – alltiett och det funkar på min snart 49-åriga hud

      Caroline och Marina responded:
      February 4, 2014 at 4:48 pm

      Tack Maria för tipset. Kokosolja är väldigt bra. Naturligtvis är det bäst att inte sola och ha på kläder på solkänsliga hudpartier. Intressant att din exem försvann. Min dotter blev ordinerad flera olika exemsalvor men de gjorde det värre efter ett tag och det läkte inte förrän jag endast använde kokosolja varje. När det blossar upp igen använder jag dock feta hudkrämer. Har ännu inte hittat någon ekologisk som är lika fet.

        Maria said:
        February 4, 2014 at 4:51 pm

        Om jag skrev kokosolja så skrev jag fel, kakaosmör ska det vara. Jag har en bit som jag håller i handen och låter smälta på huden. Dessutom luktar jag som en kaka 🙂

    Annika Eriksson said:
    February 4, 2014 at 5:45 pm

    Bra att ni skriver sakligt om parabener, även om de även här klumpas ihop lite grann
    En sak som är synd med den här parabenskräcken som sprider ut sig är att andra sämre konserveringsmedel tar plats i stället. Methylisothiazolinone är något som blir vanligare och vanligare i flytande tvålar och schampon har jag märkt. Och det är ju detta som är problemet med konserveringsmedel, de ska döda mikroorganismer och är giftiga och ofta irriterande på något sätt. Så frågan är vad man ska ersätta med. I vattenbaserade produkter tycker jag det är bra med de vattenkonserverande etylparaben och metylparaben, men tyvärr går det knappt att sälja längre eftersom det står just paraben. I feta krämer tycker jag alkohol är bra, men det är svårare att hitta nu än för några år sen eftersom alkohol fick dåligt rykte som uttorkande, vilket det inte riktigt är om den är i kombination med fett.
    Ang. solkräm så brukar jag blanda jojobaolja, 1 procent e-vitamin och karotin, 1-2 dr/dl olja. Man får ca spf 5 på en sådan blandning.

      Caroline och Marina responded:
      February 4, 2014 at 5:59 pm

      Ja, ett av problemen är att informationen om parabener, som med andra kemikalier, och är ofta baserad på icke vetenskapliga bevis. Det blir lätt att då att alla får dåligt rykte vilket var en av anledningarna till att jag försökte bena upp det hela, även om det bara var ytligt i detta inlägg. Jag har fortfarande en del vetenskapliga artiklar och avhandlingar att läsa i området, men de är för någon som inte är kemist ganska svårlästa. Och visst är det så att kemikalier byts ut, oftast till det bättre. Däremot tycker jag inte att vissa parabener borde vara tillåtna då även läkemedelsverket är kritiska.

    Skönhet och kemikalier | Two Green Spirits said:
    March 3, 2015 at 1:36 pm

    […] grupp konserveringsmedel som ofta finns som ingrediens i smink, hudvård- och hygienprodukter. Som vi redan tagit upp i tidigare inlägg om parabener menar vissa forskare att de är hormonstörande och andra menar att de parabener som tillåts av […]

    […] råd till att övergå helt till ekologiskt schampo, utan att behöva köpa billigare varianter med parabener och andra skadliga kemikalier i slutet av månaden. Ekologiska schampon har fungerat bra. Mitt hår […]

Leave a Reply

