Våra ekologiska fotavtryck

Posted on

Inspirerad av artikeln “Bea Johnson: All my family’s waste for one year fits into just one small jar” bestämde vi på Two Green Spirits oss för att skriva ett inlägg om vad vi har gjort för miljön i år. Vi kämpar så gott som dagligen med att bli bättre på att vara miljövänliga och lapar i oss information för att kunna nå våra mål. Vi är långt ifrån perfekta och det finns mycket mer vi vill göra.

För att se om vi blivit klimatvänligare bestämde vi oss för att mäta våra ekologiska fotavtryck. Med detta menas, en uppskattning av hur mycket av planetens förnyelsebara förmåga som behövs för att ta fram det vi människor konsumerar och absorbera avfallet.  Detta mäts genom att använda statistik över konsumtion och produktion. Medelsvensken har ett ekologiskt fotavtryck på 5.09 globala hektar och ett koldioxidutsläpp på 8.37 ton.

ekologiska fotspårDu kan själv mäta ditt ekologiska fotavtryck på WWFs hemsida. Vi kände att flera alternativ saknades, bland annat kunde man inte välja att man inte har husdjur, att man inte köpt någon elektronisk pryl det senaste året, eller att man återanvänder saker som kläder och annat. Uträkningen är i grova drag och endast riktlinjer, så det får man också ta hänsyn till. Men genom att skriva upp vad man lyckas bra med och vad man lyckas sämre med, blir det enklare att se i vilken riktning man ska röra sig för att bli mer miljömedveten.

Marina

Mitt ekologiska fotavtryck:
Om alla levde som jag skulle det behövas 2.23 jordklot (för ett år sedan: 2.9)
Ekologiskt fotavtryck: 4.01 globala hektar (för ett år sedan: 5.23)
Mina koldioxidutsläpp:6.26 ton(för ett år sedan: 8.6)

Under det senaste året har jag försökt göra mycket för att bli mer miljövänlig. Jag konsumerar inte lika mycket som innan, det är det lättaste man kan göra för miljön. Det svåraste har varit att få pengarna att räcka till för att köpa mer ekologiska produkter. Mina tre barn tänker redan åt det mer miljövänliga hållet och sambon köper också mer ekologiskt nu, så den biten börjar lätta.

Vad jag blivit bättre på:
*Köpa mer ekologisk mat och kläder
* Köpt MSC märkt fisk (fuskade en gång för att det inte fanns märkt lax, men bad affären köpa in det). Dock äter jag bara lax någon gång om året och avstår ofta att köpa andra vanliga matfiskar.
*Bara köpt miljömärkta rengöringsmedel, diskmedel och tvättmedel(när jag inte använt tvättnötter).
*Köpt mer miljövänligt schampo, balsam och tandkräm.
* Uppmärksamma personalen i affärer om att bisfenol finns i deras kvitton och att be dem prata med chefen om det.
*Efterfråga ekologiskt i mataffärer, kläd- och skönhetsbutiker.
*Minskat intaget av palmolja.
*Ätit mindre kött och mer vegetariskt
*Haft ett veganskt barnkalas, som förövrigt blev helt lyckat
*Källsorterat bättre
* Att få andra familjemedlemmar att också släcka efter sig.
*Påverkat i alla fall två vänner att tänka mer på vad och hur mycket de konsumerar
*Arbetat för Naturskyddsföreningen och spridit budskapet om att minska kemikalier i hemmet
*Använder nästan bara ättika och såpa till städning.
* Knappt satt mig i en bil i år och går så mycket jag kan
* Köpt mer på loppis, och återanvänt det jag kan
*Bytt ut plastförpackningen till smöret till glasburk
*Deltagit i Greenpeace manifestation och Earth Hour
*Inte köpt på mig för mycket färsk mat för att slippa slänga
*Äter inte jätteräka!

Vad kan jag göra bättre
* Kompostera maten mer
* Köpa mer ekologiskt
* Minska användandet av teknik för att minska elförbrukningen
* Bli medlem i fler organisationer för djur och miljö

Caroline

Mitt ekologiska fotavtryck:
Om alla levde som jag skulle det behövas 2.34 planeter (för snart två år sedan:  2,6 planeter.)
Ekologiskt fotavtryck: 4.22 globala hektar (för snart två år sedan:  4,68 hektar.)
Mina koldioxidutsläpp: 6.13 ton (för snart två år sedan:  7,84 ton CO2/år)

Under det senaste året har jag insett alltmer att vår framtid kommer se mycket mörk ut om vi inte konsumerar mindre och säger upp en del av våra bekväma liv. Det kan göras genom att ta cyklen oftare eller gå mer, och genom att vi ändrar på våra matvanor. Att byta ut ett osunt liv mot ett mer hälsosamt, helt enkelt, eftersom det inte bara får oss att må bättre utan även gör att miljön mår bättre.

Vad jag blivit bättre på:
* Äter mycket mindre kött, högst en gång i veckan
* Lagat egen vegetarisk och vegansk mat
* Köper mer ekologiskt och närodlat
* Använder miljömärkt schampo, balsam, deo, tandkräm osv
* Släcker lampor i rum där ingen befinner sig
* Stänger av dator och annat när jag inte använder det
* Använder mindre plast
* Återanvänder plastkassar
* Källsorterar allt, glas, papper, plast, you name it
* Deltagit i Greenpeace manifestation och Earth Hour
* Cyklade varje dag till jobbet i sommar
* Åker mycket mindre bil, tar buss eller cykel istället
* Dricker bara kranvatten
* Skriver aldrig ut något
* Äter färre tomma kalorier
* Köper mycket färre kläder, ärver istället från lillebror och vänner
* Använder mindre papper
* Köper färre böcker, lånar mer från bibliotek
* Lyckats få min mamma att inse vikten av ekologiskt och att vara miljömedveten
* Helt avstått från jätteräkan

Vad jag kan göra bättre
* Åka ännu mer kollektivt och ta cykeln oftare
* Köpa ännu mer ekologiskt och närproducerat, efter säsong
* Köpa miljömärkt diskmedel och liknande produkter
* Sluta helt med köttet och bli vegetarian, senare vegan
* Köpa mer second hand
* Minska användandet av teknik för att minska min förbrukning av el
* Odla mer egen mat, som grönsaker

Vi hoppas att vi under tiden som har gått inspirerat er läsare till att tänka mer miljövänligt. Både genom bloggen och andra medel kommer vi att fortsätta att sprida information och förhoppningsvis påverka någon till att ta ett steg i rätt riktning. Det är inte alltid lätt att ändra sin livsstil och i vissa fall är det ekonomin som sätter stopp. Även om vi borde avstå från mycket är det viktigaste är att man gör något och börjar någonstans. Tillslut blir det inte lika jobbigt, utan blir en livsstil. Har du inte riktigt kommit igång än med miljövänlighetstänket så ägna gärna en stund åt att skriva ner vad just du kan göra för att ändra ditt ekologiska fotavtryck, och dela det gärna med oss. Kanske är du en av dem som redan gör allt du kan, i sådana fall får du gärna kommentera och komma med tips på vad du gör för miljön!

// Marina och Caroline

Leave a Reply

