Vegetarisk och vegansk inspiration!

Posted on

Utvecklingen på den vegetariska (och naturligtvis även den veganska) sidan är helt otrolig och det finns mängder med hemsidor som tipsar om köttfri mat. Tusentals recept! Många av dem är heller inte alls komplicerade, vilket passar en lat människa som mig som nästan aldrig lagat mat förut. Det enda jag lagat själv (eller ja… nästan själv) är vegetarisk tacopaj, vegetarisk pizza, en vegetarisk thailändsk gryta och chili con quorn, som för övrigt är riktigt gott. Men jag har hittat så många olika hemsidor med recept och annat spännande så det finns egentligen inte mycket annat att göra nu än att ta sig i kragen och laga massor av vegetarisk och vegansk mat!

Jag skrev ett inlägg för några veckor sedan om människans överdrivna köttkonsumtion och att det finns bra alternativ att välja istället för kött, vilket kommer påverka både din hälsa och vår jord positivt. Läs gärna detta om du känner dig tveksam inför vegetarisk eller vegansk mat och inte förstår varför detta är så otroligt viktigt.

Det kan tyckas krångligt att förändra sin kost, det har jag själv upplevt många gånger de senaste veckorna. Jag har aldrig ätit såhär lite kött, och det är egentligen inte alls svårt att undvika själva köttet, men jag ersätter det heller inte med något. Mitt största problem är att jag känt mig oinspirerad och inte vetat VAD jag ska ersätta köttet med för att få i mig energin jag behöver då jag studerar. Och ja… latheten påverkar ännu en gång! Men som sagt, jag har hittat otroliga mängder recept och annat på internet som inte längre ger mig en ursäkt eller anledning till att inte försöka ordentligt.

Exempel på hemsidor som jag inspireras av:

Det här är ett pyttelitet urval, det finns så väldigt mycket mer! Har du själv något tips på vegetarisk eller vegansk mat som du tycker om? Kommentara mer än gärna! Vare sig du har ett tips eller inte, googla på vegetarisk mat och bli inspirerad. Och du, glöm inte att välja ekologiskt!

// Caroline

5 thoughts on “Vegetarisk och vegansk inspiration!

    http://grongrogrund.wordpress.com said:
    April 9, 2013 at 7:37 am

    Om du inte varit inne på http://vegoriket.se så måste du kolla där. Väldigt inspirerande 🙂 Tror faktiskt recepten är veganska t.o.m.

    Det är vanligt annars som du skriver att man bara tar bort köttet och inte ersätter med andra proteiner. Min erfarenhet är då att man lättare blir hungrig och till slut hamnar i “veggo-smörgås-träsket” 🙂 Det finns ju mycket ersättningsprodukter numera som tur är om man inte är så förtjust i linser, bönor och kikärter som man som vegetarian alltid åt förr. Själv tycker jag det är väldigt gott men kul även med annat. Det har ju hänt mycket på 10 år så det finns ju mycket att välja på nu i frysdisken tex som färs, bollar, biffar mm. Det gäller bara att prova sig fram och sen får man nya vanor 🙂

      Caroline och Marina responded:
      April 9, 2013 at 12:29 pm

      Grymt bra tips! Jag har varit inne på Vegoriket förr och tyckte väldigt mycket om sidan, tyvärr har den fallit ur minnet så jag blir väldigt glad att du tipsar om just detta. Mattias, han som driver sidan, är så väldigt kreativ så det är jätteroligt att läsa 😀 Haha, det där med smörgås känner jag alltför väl igen! Ibland känns det som att jag inte gör annat än att äta smörgås 😉 Jag är inte alls förtjust i bönor, men jag har absolut ingenting emot quorn och på den sidan finns det ju en mängd olika produkter som jag tycker är helt okej. Senast igår åt jag quornfärs (tacos) till middag för första gången, mycket godare än vad jag hade förväntat mig! Ja, det är ju precis vad det handlar om, att våga testa och se vad man tycker bäst om 🙂 ha en bra dag!

      // Caroline

    1ilith said:
    April 18, 2013 at 5:47 pm

    Visst är det underbart! ett helt hav av tillgänglig inspriration när det är dags för fräscht käk 😀

      Caroline och Marina responded:
      April 18, 2013 at 6:49 pm

      Verkligen, det finns mycket mer än jag först trodde. Jag har också börjat lägga märke till att allt fler menyer på restauranger med mera börjar erbjuda mer vegetarisk och vegansk mat, det är jättekul! Eller kanske har det funnits där ett tag, bara det att jag inte aktivt letat på samma sätt förut, vad vet jag 😉 bra är det i alla fall! Du verkar ha en del inspiration på din blogg också, spännande! Där ska jag allt kika in någon mer gång 😀

      // Caroline

    Hej igen! | Two Green Spirits said:
    August 20, 2014 at 8:03 am

    […] Vegetarisk och vegansk inspiration […]

Leave a Reply

