Efter Earth Hour

Posted on

Caroline berättar om sin Earth Hour

Levande ljus i ett annars kolsvart rum. En påse ekologiska chips i en stor glasskål. Ja, det var min Earth Hour det! Haha! Jag satt tillsammans med min pojkvän i ett mörkt rum och vi pratade inte så mycket. Vi satt mest tysta, försjunkna i tankar om djur och natur och klimat, och funderade över vad vi kan göra för att hjälpa vår jord. En mängd beslut formades i mitt huvud. Jag har beslutat mig för att inte ta bilen alls till mitt sommarjobb om några månader. Att cykla dit tar ungefär 15-20 minuter så varför i hela världen skulle jag ta bilen? Nej. Det får antingen bli cykel eller ett par riktiga skor.

Jag ska dessutom bli duktigare på att äta vegetariskt och veganskt. Det vill säga, jag har knappt ätit kött de senaste månaderna, men jag äter heller ingen direkt vegetarisk eller vegansk kost. Jag ersätter inte köttet med någonting och det gör mig orkeslös, så jag har lovat mig själv att bli bättre på detta. Många tankar har snurrat i mig huvud det senaste vad gäller vegetariskt och veganskt, och jag inser alltmer hur mycket djuren får lida för att vi ska kunna äta till exempel kött och ägg. Det måste ske en förändring… Ja, är det inte egentligen detta Earth Hour handlar om? Att fundera över hur man lever sitt liv och fatta beslut som förändrar och förbättrar för både en själv, för djuren och för miljön! Kanske låter min Earth Hour inte särskilt märkvärdig, men jag anser att jag använde timmen väl.

Marina berättar om sin Earth Hour

Det blev en hel dag med förberedelser inför Earth Hour, eftersom jag bestämde mig för att det skall vara något speciellt. Egentligen behöver inte det vara en timme med massa krångel, man måste inte göra något märkvärdigt. Det kan räcka med att man bara tänker efter på hur man kan göra för att själv minska sin elförbrukning och överkonsumtion etc. Men jag kände att jag behövde inspirera mina barn inför eventet och få dem att se att det inte behöver vara tråkigt att vara utan dator, TV, surfplatta och mobiltelefoner.

Tillsammans med mina barn och en kompis till min äldsta dotter lagade jag vegetarisk fetaost paj, bakade Earth Hour pajen och gjorde ljuslyktor av glasburkar, som sedan dekorerades med fina bilder, färg och överblivet scrapbooking material. Alla umgicks och hade väldigt trevligt, och vi pratade en del om Earth Hour och påverkan på klimatet, mycket för att informera min dotters kompis eftersom hon inte sedan tidigare hade hört talas om Earth Hour. Det blev lite gnälligt när det stod klart att det skulle bli vegetarisk mat, men när pajen i ugnen började dofta i köket, kom de snart på andra tankar.

När det var sedan dags för att släcka ner, samlades alla i vardagsrummet med levande ljus i lyktorna och njöt av allt det goda som vi tillsammans varit med och lagat. Min experimentella vegetariska mat blev mycket lyckad, trots att dotterns kompis inte var glad att det inte skulle finnas något kött på bordet. Kan inte varit mera nöjd. Earth Hour pajen var även den en hit tillsammans med hemmagjord vaniljsås. Under tiden berättade alla skräck historier, även de små fick hitta på sina egna. Därefter blev det lite rollspelande utan tärningar med barnen, vilket var mycket uppskattat. Barnen var engagerade och mycket skratt blev det. De hade så roligt att när timmen var över, så var alla problem att vara utan el som bortblåsta. Vårt firande tog slut vid halv elva, men alla kablar var utdragna och lampor släckta tills på morgonen efter.

Wat Arun, Bangkok, Thailand, Earth Hour 2012 (Källa: WWF)

Dagen efter Earth Hour var Internet fullt av skeptiker, både till själva eventet och till hela klimatfrågan. Jag blev helt tom när jag läste om konspirationsteorier och att hela klimatgrejen är påhittad och jag letade febrilt efter fakta för att motargumentara diverse påståenden. Detta går naturligtvis att läsa om året om, men det är runt Earth Hour som det blir mer tydligt vad människor tycker. Det är alltid nyttigt med kritik, även då de flesta forskare verkar vara överens om saken. Men jag kan inte låta bli att bli irriterad på de som inte grundar sina åsikter på fakta, fast de påstår sig veta något i ämnet. De får gärna motbevisa mig, men då får de visa mig en källa som visar något annat.

Det gör mig också lite upprörd att människor inte förstår vad Earth Hour handlar om. Det generella motargumentet för eventet verkar vara att “det hjälper inte att stänga ner elen i en timma”. Det tror inte jag heller, men det “handlar om att människor över hela världen visar sitt engagemang för miljön genom att släcka ljuset under en timmes tid” som WWF beskriver händelsen. Många tror inte att det påverkar världens ledare, och det är inget jag har bevis för att det gör. Men mitt hopp är att det påverkar en eller två av dem, politiker, företag etc. Framför allt skapar det en samhörighet, man märker att man är inte ensam om att bry sig, och de kan få någon som hoppade över denna omgången att stödja kampen nästa år. Vissa kallar det ett jippo men man behöver inte göra det till en märkvärdighet för ens egen del. Jippo eller ej, det är för en bra sak till skillnad från andra jippon som julafton, midsommar, halloween och andra högtider som folk knappt vet varför de firar, och som främst verkar handlar om konsumtion.

Argumentet om att planeten överlever utan oss, är kanske lite svårt att motbevisa. Jag tror nog att jorden kommer att finnas kvar tills den dagen solen bestämmer sig för att explodera och att vi människor då är sedan länge utrotade. Men det finns ju forskning som visar att vi påskyndar klimatförändringar, och inte bara det: Vi ser till att djurarter försvinner i en takt som inte är naturlig. Knappast är det “naturens gång” exempelvis att hela fotbollsplaner av regnskog försvinner varje dag på grund av vår palmoljeindustri och att det leder till att djurarter hotas med utrotning. Bryr man sig inte om något annat än sig själv eller bara om mänskligheten så har man väl inget problem med det. Men det gör jag, och det är inte för att jag är arrogant och tror att jag ensam kan “rädda planeten”, utan för att jag bryr mig. Jag gör mycket anonymt så det handlar inte alls om att jag vill få någon kick av att andra skall veta vad jag gör. Det handlar om att jag vill göra det bästa med det vi har, låta både oss och planeten må så bra som möjligt, under den tid som det finns liv på jorden. Att inte tänka på miljön och naturen för att “jorden ändå kommer dö”, är som att knarka, röka och så vidare för att man ändå inte kommer ha ett evigt liv. Som om det vore bättre att dö i pina, bara för att slippa offra något. För knappast mår vi människor heller bra av att vara vårdslösa mot vår natur? Jag kan själv se en förändring som är negativ. Där jag låg under natthimlen som liten och tittade på fladdermöss, finns snart inga av dessa kvar och i vattnet där jag fiskade som liten är fångsten inte längre lika stor. Mångfalden av nattfjärilar runt farstulampan har minskat. Om jag kan märka saker så tydligt, så finns det för mig inget argument som kan tala om för mig att vi inte är på väg utför.

Slutligen vill vi tacka alla er som bestämde er för att delta i Earth Hour! Vi hoppas att ni är med på det även nästa gång, och att ni kämpar för vår planet resten av året också. Berätta gärna för oss om era erfarenheter från Earth Hour!

// Marina och Caroline

Leave a Reply

