Rädda de sista björnarna ur fångenskap i Rumänien!

Posted on

Det gör mig så otroligt glad att se tidigare instängda björnar komma ut i naturen igen. Björnar som tidigare varit fängslade och som lidit. Jag förställer mig deras lycka och kan inte låta bli att le. Tänk er björnar som togs från sina mödrar när de bara var små ungar, innan de hunnit ta sina första steg, och som sedan dess fått leva instängda i burar i hela sina liv. Tänk er vuxna björnar, befriade från burarna, som plötsligt leker som om de var små igen! Ni som haft husdjur som på grund av sjukdom eller skada tvingats hållas inlåsta för att förhindra försämrat tillstånd, och som sedan släppts ut igen, vet säkert vilken glädje de visar när de får sin frihet. Inte är det annorlunda för björnar! Överlyckliga över att ha sluppit ur sin fångenskap utforskar björnarna miljön i reservatet, de lär sig klättra i träd igen och de vägrar ge upp när de först faller i backen. Tillslut sitter de högst upp i träden med armarna runt en gren, där de kan sova i trygghet.

Jag blir verkligen varm inombords när jag i slutet av ett bildspel från WSPA ser en film som visar den blinda björnen Max när han tar sina första stapplande steg i ett resverat i Rumänien. Jag önskar jag kunde få se det i verkligheten och dela björnarnas glädje över den nyvunna friheten! En frihet som jag bland andra har hjälpt till att uppnå. Det finns inget bättre än den tanken: jag har gett djur trygghet, jag har fått dem att må bra.

Men ännu finns det 20 björnar kvar i olaglig fångenskap i Rumänien, i en verklighet som ersätter värmen i min bröstkorg mot något som gör mig kall och mycket ledsen. Björnarna bara sitter där, dag efter dag i sina burar, och stirrar ut på de människor som fängslat dem och turister som inte har vett nog att inte bidra till lidandet. “Tänk att de dag efter dag sitter bakom galler och får nöja sig med att stirra ut mot friheten. (WSPA)” De vet ännu inte hur underbart det är i reservatet, de vet inte vad trygghet och kärlek är. De vet inte vad frihet är!

“Du kan låta björnarna komma ut i naturen för första gången på många år. De kan känna lukten av det friska gräset. De kan njuta av smaken av vilda smultron, klättra i träden och plaska i sköna dammar tillsammans med andra björnar. Här finns mycket att uppleva. (WSPA)” Jag vill så väldigt gärna ge björnarna ett liv värt att leva! Men det kan vi bara göra tillsammans.

Det är tack vare mina och andras pengar som organisationer som WSPA bland annat kan hjälpa björnar ur fångenskap till ett reservat där de kan leva resten av sina liv i fred. Några hundralappar kan göra mycket. Så istället för att lägga mina pengar till exempel på kläder jag inte behöver eller dyra luncher ute, så lägger jag dem på att hjälpa djur få liv värda att leva.

Hjälp mig och WSPA att rädda de sista björnarna ur fångenskap i Rumänien!

Läs mer om björnarna i tidningen WSPA NEWS på sida 8!

// Caroline

One thought on “Rädda de sista björnarna ur fångenskap i Rumänien!

    En tillbakablick på år 2013 | Two Green Spirits said:
    January 19, 2014 at 12:52 pm

    […] utrotningshotade Röda pandan. Vi talar om beskyddarna av vårt marina djurliv , om björnar i fångenskap i Rumänien och om myrpiggsvinet som kan hjälpa till att rädda andra arter från […]

Leave a Reply

