Kultur för alla

Posted on Updated on

Kultur är ett vitt begrepp som för mig innebär vilket sätt man väljer att leva. Det handlar inte bara om vilket land man är född i eller vilken religion man har, utan även vilka kläder man väljer att ha på sig, vilka tavlor man har på väggen, vilka böcker man har i bokhyllan och vilken mat man äter. Många väljer idag att sysselsätta sig med TV och dataspel, det är för mig också en del av den moderna kultur vi har. En kultur som inte längre bara barn väljer att tillhöra, utan även allt fler vuxna. Allt fler väljer att lägga upp sina matcher på Internet så att alla kan se och många väljer även att spela för välgörenhet. Vår gästbloggare Niklas är en av dem:

***********************************************************************
Mitt namn är Niklas (Mer känd på internet under namnet Sidostaligenov) och jag spelar tv-spel för välgörenhet på min fritid.

Jag kom på själva idén rent slumpmässigt. Följer ganska många på youtube som spelar tv-spel och tack vare sponsorer får pengar för att spela och sedan lägga upp videos på youtube. Det låter ju som ett drömjobb för min del, dock så finns det redan VÄLDIGT många som gör det idag och det är väldigt svårt att bli stor inom det utan att få folk att sprida videon/youtube kanalen till alla man känner typ.

Sedan så brukar några kända namn på internet köra 24-timmars maraton där dem spelar tv-spel för 24-timmar. Där själva idén är att alla som kollar kan skänka pengar till den valda välgörenheten. Oftast är det en välgörenhet som alla ”Gamers” älskar att ge pengar till och det är Child’s Play.

Child’s Play är en välgörenhetsorganisation som hjälper världens barn med att fixa leksaker, tv-spel och mer för barn i olika sjukhus runt omkring i världen som bara får sitta där i flera dagar, veckor och månader och inte göra något.

Jag har själv haft väldigt många vänner som har spenderat en stor del av deras barndom i sjukhuset pga cancer eller skador som hade problem att läka. Det för mig som är väldigt känslosam skulle vara för jävligt att gå igenom och skulle haft problem att se ett litet barn bara sitta där och ha tråkigt. Ingen skall behöva ha det tråkigt.

Så jag började att spela in när jag spelade sportspel online mot andra och kommenterade samtidigt. Dagen efter så laddade jag upp videon på Youtube och väldigt många av mina vänner gillade den och tyckte att jag borde fortsätta med dem. Så då gjorde jag så att för varje vinst jag fick/får när jag spelade in matcherna så skänker jag 10kr till Child’s Play. Efter en månad så blir det runt 200-250kr som blir inskickade.

Mitt mål just nu är att försöka att få fler personer att kolla/följa och gilla min videon på min youtube-kanalen för att få åtminstone en sponsor så att man kan skicka ännu mer pengar till Child’s Play varje månad. Just nu så är jag arbetslös och hoppat av högskolan. Jag får inga pengar in på banken men fortfarande så skickar jag pengar till Child’s Play för jag tycker att det är rätt och att spela tv-spel för välgörenhet är bara helt otroligt. Finns inget bättre.

En dag så kanske man får några sponsorer så att man kan åtminstone leva på att bara spela för välgörenhet men för tillfället så mitt mål att få en sponsor så att Child’s Play hjälper barn att få det dem förtjänar. En rolig barndom.

Här är en länk till Youtube kanalen: http://www.youtube.com/user/Sidostaligenov/videos?view=0

*****************************************************************************

Kultur är något som borde finnas till för alla, men ofta är det dyrt och alla har inte samma lyx som i Sverige där vi har tillgång till bibliotek, billiga museum och så vidare. 24 åriga Shamisa är en graffiti konstnär som vill förändra Afghanistan. Hon smyger runt med sin sprayflaska och målar på krigsmärkta betongväggar i Kabul. Hon täcker över minnen från det hemska kriget och hennes konst är öppen så att alla kan se. Hon målar kvinnor i burka, som för  henne symboliserar att kvinnor också är en del av samhället, och avbildar dem som hjältar. Hon målar fiskar som symboliserar det Afghanska folket. Som fiskar är säkra i vatten är människorna säkra i sina hem, men så fort de kommer utanför sin fristad riskerar de att dö.

Maria Hendriks bor i Johannesburg, där hon skriver och tecknar för barn. Hon är mycket engagerad i socialt arbete där hon undervisar barn i konst, handarbete, läsning och skrivning(1).

Hon har skrivit berättelsen om “Makwelane och krokodilen”, som handlar om en liten flicka som måste ensam gå längs en flod för att komma till sin mormor. I floden bor en slug krokodil, men Makwelane tycker hon är stor nog att gå hela vägen själv. Påminner om Rödluvan och vargen, fast i afrikansk tappning. Illustrationerna av Piet Grobler är mycket vackra och berättelsen är fantastisk.

//Marina

1. Makwelane och krokodilen av Maria Hendrik och Piet Grobler.

One thought on “Kultur för alla

    Pennydagen 2013 | Two Green Spirits said:
    September 5, 2013 at 10:46 am

    […] sitt boende. Utställningen och väggmålningen blev en synnerligen lyckad kombination. Vi på Two Green Spirit anser att konst och kultur är viktigt i barns liv. Detta var ett roligt sätt att ta med sig konst till barnen och låta dem vara med och skapa utan […]

Leave a Reply

