Stena Fastigheter vann slaget, men inte kriget!

Posted on

Det var inga glada nyheter för hyresgästerna i etapp ett på Pennygången idag när domen från hyresnämnden kom, som ger Stena Fastigheter rätt att renovera på Pennygången och höja hyrorna med över 60 procent. Det innebär att flertalet boende kommer att behöva flytta. pennyBostadsområdet kommer bli ett område för   höginkomstagare. Ett område där segregationen blir allt tydligare. Charmen och hjärtat på Pennygången kommer snart vara ett minne blott.
Känslorna på Pennygången idag är omtumlande. Människor är arga, besvikna och ledsna. Många tårar fälls en dag som denna. Något som de ansvariga på Stena Fastigheter verkar totalt ignorera. Deras kommentarer i media berör knappast punkter som är viktiga. Att företag skall kunna ta ut vinst är en självklarhet men att det skall gå ut över människor är en helt annan sak. Det är inte många som är emot själva renoveringen, de flesta välkomnade den med öppna armar. Men sedan damp det ner ett brev om vad hyran skulle bli och folk blev lamslagna. Det är just hyrorna som är problemet. Kostnaden för renoveringen är inte stor för ett så framgångsrikt företag som Stena Fastigheter, ändå väljer de att ta ut en hyra som är fullkomligt orimlig. Det är rent ut sagt omänskligt och oetiskt när det handlar om människors boende. Det som upprör mig mest är att många av dessa människor från början valde att bosätta sig här för att hyran var överkomlig. De hade inte haft en tanke på att bosätta sig på Pennygången om de fått veta innan att en fyra skulle höja sig 4000 kronor i månaden.  Samtidigt är många rädda för att kämpa emot Stena Fastigheter. Det krävs mod att inte ge vika när Stena Fastigheter knackar på dörren och försöker övertala dig att skriva på renoveringsförslaget.

Det partioberoende nätverket Pennygångens Framtid som aktivt arbetat med att protestera mot hyreshöjningen på Pennygången är idag också väldigt besvikna.
Det finns en jättestor besvikelse bland hyresgästerna. Det upplevs som ett stort bakslag och många kommer att tvingas flytta från Pennygången. Det här rör inte bara oss, utan hyresgäster i hela Göteborg och hela landet” säger Mattias Axelsson, talesperson Pennygångens Framtid, till Göteborgs Fria.logga


Idag ordnades med anledningen av beslutet, en träff för de boende som önskade att tala ut om sina känslor och oro. Och trots det hårda bakslaget kämpar dom vidare och tänker inte ge upp. Man kan inte annat än att beundra dessa människor som utan att få ett öre betalt lägger ner sin tid och ork för att ställa upp för alla boende som inte orkar ta kampen. Det är människor som dessa som ger hopp för mänskligheten.

Att det nu vanskas en riksdagsdebatt om chockhyror är glädjande nyheter (se från 09:13). För detta är inte ett fall bara för de boende på Pennygången, utan kan komma att drabba alla boende i bostäder från miljonprogrammet. Huruvida andra fastighetsägare kommer följa i Stena Fastigheters fotspår är oklart, men det är troligt att de också passar på att ta ut så mycket vinst ur sina boende som möjligt. Det kommer att påverka hela landet och det är viktigt att politiker nu sätter ner sin fot, samarbeta över partigränserna. För inget parti kan väl tycka att detta är okej?

vågavägraNu tänker jag låta människor från Pennygången göra sin talan. Deras ocensurerade kommentarer säger allt.
Tack till er alla för er medverkan!

“Detta är en sorgens dag…
Tack för den julklappen Stena Fastigheter, för att ni under nästkommande år kommer att vräka oss och hundratals familjer för att kunna bygga bostäder åt de med fetare plånbok.”   (Malin Fricke)

“Nu har det tråkiga hänt här på Pennygången att Stena fick sin vilja igenom om stambytet och renoveringen till det pris de satt och ingen återvändo :-( Tråkigt för många här det blir liksom lite och mycket dyster Jul för . Jag själv klarar mig i min livssituation men man måste tänka på sina grannar och medmänniskor hur de har och de vill jag kämpa för när jag det kan. Hoppas nu inte kämpar andan här dör ut så stora företag ser att de kan inte komma här och göra vad som helst . Man kan också fråga sig varför just vi får sota för att tidigare fastighetsägare har misskött sig med denna hyres höjning. Det var vad jag hade på hjärtat i kväll. Ha det gott grannar jag tänker på er även om jag inte syns så mycket.” (Annika Danielsson)

“Utvecklingen går bakåt med i boendet i Sverige ,fast man vill förnya ett bostadsområde? SAMTIDIGT SOM MAN BJUDER PÅ ROT LYXRENOVERINGAR TILL MÅNGA I DEN VÄLMÅENDE MEDELKLASSEN?Tänk om min Far levat som var med och byggde Miljonprogrammet ,som skulle minska trångboddheten. Målet var att under kort tid bygga en miljon bostäder och förbättrabostadsstandarden. Bostadsbristen var akut och orsakades av stor inflyttning till städerna.Nu river man ner denna politiska ide och ökar boendesegregationen igen?VART ÄR VI PÅ VÄG I DET HÄR JVL LANDET?FRÅGORNA ÄR MÅNGA?SVAREN ÄR FÅ FRÅN DE SOM BÄR PÅ ANSVARET?” (Hasse Johnsson)

“En ensamstående familjeförsörjare som inte har så stor inkomst och utan några större besparingar är alltid bara några missade hyresinbetalningar från att mista sin bostad, om något skulle hända så att man inte kan jobba-det är en verklighet i Sverige idag som de bättre bemedlade inte tycks ha någon förståelse för.Många av oss vet också att om vi orkar jobba fram till pensionen så blir den knapp och kommer inte att tillåta några utsvävningar. Ändå är ju allt relativt och jämfört med många andra i världen är man lyckligt lottad. Det innebär ju inte att man vill slänga sina surt förvärvade slantar i gapet på dem som bara är ute efter att maximera sina vinster-människor som bara ser ett enda värde:marknadsvärdet.Så fortsätt kämpa!!!Annars tar dom allt!!!” (Ingalill Dahl)

“Hur ska det sluta? Det är en fråga fler i samhället borde fråga sig och ta ställning nu innan det är kört! Alla måste hjälpa till! Imorgon kanske det är din ta tur!”
(Nicklas Berglund)

“Vi har redan betalat renoveringen med våra hyror. Stena har slösat bort dessa pengar och det har gått till direkt vinst. Vi borde inte få betala en renovering två gånger!” (Anonym)

“Jag saknar ord. Detta är 2012, snart 2013 men ännu har folk inte någon rätt att bo. På Pennygången bor många som kämpar för att leva. Jag har själv kämpat för att kunna flytta från gettot, så att mina barn kan ha en trygg miljö. Nu när jag lyckats och är färdig med min utbildning för att få en bra lön så att de skall få en dräglig vardag, sparkar de på mig och min familj som redan ligger. Jag tvingas ta bort mina barn från sina vänner och sin skola. Hela deras värld kommer att rasa samman och det kommer att ta lång tid att bygga upp allt en gång till. Jag förstår inte hur man får göra så här! Jag kommer då inte ge mig i första taget.” (Anonym)

“Jag önskar att fler kunde ha kämpat för då kunde utslaget blivit annorlunda. Det är svårt att få människor att orka och att våga. Själv kommer jag inte ge upp. Jag kommer att stötta de som vill överklaga och kämpa även för de som inte orkar. ” (Anonym)

Vad du kan göra:
Delta i debatten ex. här på bloggen eller någon annan blogg nedan. Eller varför inte den som redan finns på Sveriges Radio just nu. Sprid vidare budskapet bland dina vänner och bekanta. Och tänk efter på hur ni röstar 2014, för nästa gång kan det gälla er. Vilket parti följer era åsikter om bostadsfrågor?

För mer information:
Pennygångens Framtids hemsida
Pennygångens Framtids blogg
Läs domen här!
Debatt med Catharina Thörn och Stenas VD Bengt Gustavsson (5  min in i inslaget)

Hyresnämnden går på Stenas linje (Göteborgs fria)
Hyresgästerna förlorade i hyresnämnden (GP)
Stena Fastigheter får rätt om Pennygången(SR)

//Marina

Leave a Reply

